1. biografia

1. biografia

Messaggioda Amministratore2 » 28/09/2013, 15:18

Carmelo BERNAOLA
Otxandio, Biscay (Spain), 1929 - Madrid, 2002

Carmelo BERNAOLA was a Basque composer and clarinetist. A member of the Generation of '51, he was one of the most influential composers in the Spanish musical scene of the second half of the 20th century.
In 1943 he moved to the city of Burgos, where he studied with professor Blanco and he also played the clarinet with the local Engineers Academy Band.
In Madrid Conservatory he studied counterpoint, fugue and composition with Massó, Calés Pina and Julio Gómez. In 1953 he got a new job as clarinetist with the Madrid City Band, but in 1959 he obtained the Prix de Rome and moved to Italy.
In Italy he studied composition with Goffredo Petrassi in the Accademia Nazionale di Santa Cecilia and conducting with Sergiu Celibidache in the Accademia Chigiana di Siena. In addition, during this period he participated in the Darmstadt International Summer Courses under the direction of Bruno Maderna and Olivier Messiaen and there he met Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, Luigi Nono and Ramón Barce. In Spain, he completed his studies with André Jolivet and Alexander Tansman in Santiago de Compostela.
In 1962 he returned to Madrid, where he is harmony teacher in Madrid Conservatory and clarinet player with the City Band. He was also a scholar at Valladolid University.
From 1981 until his retirement he was the director of the Conservatory of Vitoria-Gasteiz.
He composed the music for several plays, films and TV shows, though regarded these "functional" compositions as distinct from his "real" catalogue of vocal and instrumental works. He is also the author or arranger of several popular songs.

Generazione del 51 cui fa parte Joseph Cercò, è un termine coniato da Cristóbal Halffter usato per designare un gruppo di compositori spagnoli. Difatti proprio nel 1951 la maggior parte dei membri del gruppo si era diplomato. Inizialmente nacque nel 1958 sotto il nome di Nueva Música e Ramón Barce, che ha stilato un primo manifesto del gruppo, ne è considerato il capofila. L'intenzione principale era quella di rompere la situazione di isolamento, soprattutto culturale e musicale, in cui la Spagna si ritrovava per via della dittatura franchista (in linea anche con gli avvenimenti in ambito politico); si sentì, dunque, una comune esigenza di farsi coinvolgere ed influenzare dalla "nuova" musica europea, senza però rompere ogni legame con la musica tipicamente spagnola.
Come Nueva Música vi fecero parte: Ramón Barce, Cristóbal Halffter, Luis de Pablo, Antón García Abril, Manuel Moreno Buendía, Alberto Blancafort, Manuel Carra, Fernando Ember, Luis Campodónico (uruguaiano, all'epoca residente in Spagna) a cui si aggiunsero poi: Gerardo Gombau e Carmelo Bernaola. Poco dopo il gruppo catalano dei Matritenses rinfoltì il gruppo iniziale con Josep Maria Mestres Quadreny e Joseph Cercó. Aderì al movimento anche Juan Hidalgo (Isole Canarie) e infine i Moderati Ángel Oliver, Agustín Bertomeu, Josep Soler, Leonardo Balada, Claudio Prieto, Miguel Alonso, Agustín González Acilu, Gonzalo de Olavide.
Amministratore2
 
Messaggi: 949
Iscritto il: 03/11/2012, 0:40

Chi c’è in linea

Visitano il forum: Nessuno e 1 ospite

cron